Lovgivning og bekendtgørelser kommer nogle gange uforvarende til at spænde ben for udviklingen i kommunerne. I udgangspunktet skal hjælpemidler ifølge lovgivningen have påsat papirvejledninger. Men det er både en tidsrøver og upraktisk. Derfor besluttede Inteiro, at vi på vegne af en kommune ville undersøge, om det var muligt helt at droppe papirvejledningerne på hjælpemidlerne og kun bruge elektroniske vejledninger.
Kan det virkelig passe, at hjælpemidler skal have påsat en papirvejledning?
Vi spurgte både Sundhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet, som henholder sig til hver sin bekendtgørelse (henholdsvis Bekendtgørelse nr. 1263 af 15/12/2008 om medicinsk udstyr og Bekendtgørelse 1109, 1992 om anvendelse af tekniske hjælpemidler), og de to bekendtgørelser taler ikke samme sprog.
Når man spørger Sundhedsstyrelsen, hvordan de fortolker bekendtgørelsen, er svaret klart: Der skal være papirvejledninger, mens den elektroniske vejledning via eksempelvis en QR-kode er et supplement.
Arbejdstilsynet er anderledes pragmatiske. De siger således, at der ikke stilles krav om, at det skal være en papirvejledning. Det kan godt være en elektronisk vejledning, forudsat at to forhold er opfyldt:
- Adgang til elektroniske vejledninger skal være indarbejdet i de almindelige arbejdsrutiner
- Der skal være en backup plan for det tilfælde, at systemet med elektroniske vejledninger ikke fungerer.
Hvor stiller det kommunerne – og hvad gør de egentlig i dag?
Hvordan praktiserer kommunerne så i dag arbejdet med vejledninger til hjælpemidlerne? Det korte svar er, at der – så vidt vides – ikke findes en fælles kommunal praksis for dette område. Det er helt op til den enkelte kommune selv at fastsætte en praksis, og det betyder konkret, at kommunerne håndterer området forskelligt.
Inteiro har observeret, at det lader til, at de fleste kommuner henholder sig til arbejdsmiljøloven, da det hverken er praktisk muligt eller hensigtsmæssigt at placere en papirvejledning på samtlige hjælpemidler.
Det interessante spørgsmål bliver da, om kommunerne med henvisning til arbejdsmiljøloven helt kan sløjfe papirvejledningerne og i stedet alene bruge elektroniske vejledninger? Mange kommuner har således valgt at sætte QR-koder på hjælpemidlerne som en måde at gøre elektroniske vejledninger let tilgængelige på.
Vi vil afstå fra at konkludere på ovenstående spørgsmål. Men i relation til brugen af QR-koder med link til vejledninger har vi dog en holdning. Og den er, at anvendelsen af QR-koder i hjemmeplejen, hvor QR-kodens eneste funktion er at henvise til en vejledning, er en teknologi, som er langsom og usikker at bruge og meget lidt brugervenlig.
Findes der et brugervenligt alternativ?
Hvad gør man så som kommune, hvis man overvejer at udfase de sidste papirvejledninger og alene anvende elektroniske vejledninger i hjemmeplejen og på plejecentrene?
Ja, heldigvis findes der flere gode alternativer til QR-koder, som i højere grad byder på brugervenlighed og kan indarbejdes i arbejdsrutiner. De hedder eksempelvis NFC, RFID eller Ibeacon og er teknologier, som i de kommende år vil fylde stadigt mere i landskabet og vil supplere hinanden på alt, hvad der hedder nem adgang til informationer og registreringer.
Hos Inteiro tænker vi nyt, når det gælder administration af hjælpemidler. Vil du løfte administrationen af hjælpemidler og samtidigt øge tilgængeligheden til vejledninger etc., så kontakt os på info@inteiro.dk
Inteiro gør opmærksom på, at ovenstående tekst ikke er en juridisk vurdering. Det er kommunen selv, som må tage stilling til håndteringen af vejledninger.