Enkelte kommuner er begyndt at sætte QR-koder på deres hjælpemidler. Det er smart: Det giver en hurtig og let adgang til elektroniske vejledninger og manualer for de enkelte hjælpemidler. Gjort rigtigt kan de elektroniske vejledninger ex træde i stedet for papirvejledninger og dermed spare kommunerne for penge og besvær.
Men det tager tid, ressourcer og penge at sætte QR-koder på samtlige hjælpemidler, og derfor kan det spare jer en masse ærgrelser at stille jer selv 10 spørgsmål, inden I går i gang i jeres kommune.
Brug derfor 10 minutter på at stille jer selv disse spørgsmål. Svarer I nej på flere af spørgsmålene, bør I nok give jeres QR-kode løsning en ekstra tanke – I er velkomne til at trække på vores viden om området.
-
Vil jeres medarbejdere acceptere at skulle åbne en app, hver gang en QR-kode skal aflæses?
Hvis en QR-kode skal aflæses skal der være en særlig app på mobiltelefonen. App’en skal åbnes hvorefter kammeraet åbnes. Herefter kan QR-koden aflæses. Medarbejderne skal være indforstået med denne arbejdsgang. Vær opmærksom på, at andre teknologier er mere brugervenlige.
-
Kan den nødvendige QR-app lægges ind på samtlige mobiltelefoner i jeres kommune?
Den særlige app ligger ikke på mobiltelefonen fra start, men skal distribueres ud til de, som skal anvendes den. Hvis der ikke er en central distribution af app’s, så kan det være svært at få dem ud til alle mobiltelefonerne.
-
Kan QR-koden altid placeres på hjælpemidlet, så den er let aflæselig med en mobiltelefon?
Når man arbejder med QR-koder, skal der være en visuel kontakt, da koden skal affotograferes. Den må heller ikke placeres på alt for konvekse flader.
-
Vil QR-koden altid blive aflæst i omgivelser, hvor der er lyst?
QR-koder kan ikke aflæses i mørke/dæmpet belysning. Er det mørkt skal lyset i lokalet eller blitzen på mobiltelefonen tændes. Overvej om dette er en realistisk arbejdsgang.
-
Bliver den web-side som QR-koden henviser til vedligeholdt gennem hele hjælpemidlets levetid?
En QR-kode kan anvendes på mange forskellige måder. Den løsning som HMI-basen og producenterne tilbyder er oftest statisk. Det vil sige, at QR-koden henviser til en specifik web-adresse med en specifik vejledning. Da hjælpemidler anvendes i flere år, skal man sikre sig, at web-adressen bliver vedligeholdt.
-
Vil QR-koden altid (i hjælpemidlets levetid) skulle anvendes til samme formål?
Alt efter hvilken løsning man anvender, så kan samme QR-kode anvendes til mange forskellige ting. Det er derfor helt afgørende, at man som kommune tænker et antal år frem, inden der vælges en løsning.
-
Skal sikkerheden omkring QR-koden altid være den samme (ex alle har adgang til vejledningen)?
Man kan vælge at bruge en QR-kode til at tilgå personfølsomme informationer. I mange arbejdssituationer vil det være en smart løsning. Men det kræver, at man fra starten vælger en løsning med et højt sikkerhedsniveau. Gør man ikke det, afskærer man sig fra mange fremtidige anvendelsesmuligheder.
-
Er det i orden, at QR-koden nu og i fremtiden kopieres og distribueres af udefrakommende?
Det er vigtigt at være opmærksom på, at QR-koder let kan kopieres og distribueres. Skal QR-koden kun bruges til offentligt tilgængelige vejledninger, er det ikke noget problem. Men kunne det på et tidspunkt blive aktuelt at arbejde med personrelaterede informationer og registreringer, så vil det være et meget stort problem.
-
Er det sandsynligt, at QR-koden ikke bliver ridset eller ødelagt?
Der er ingen udløbsdato for QR-koder. Til gengæld er de ikke særlige hårdføre. En QR-kode må ikke blive ridset, tegnet på, iturevet eller falmet. Sker det, vil QR-koden ikke længere kunne anvendes. De fleste QR-koder på hjælpemidler vil ikke holde særligt længe.
-
Er der en procedure for at erstatte ødelagte QR-koder på hjælpemidlerne?
Mange kommuner sætter QR-koder på hjælpemidlerne for at lette adgangen til elektroniske vejledninger. Dette stiller krav om at ødelagte QR-koder udskiftes.
Opsamling
Det er fristende at gå i gang med at sætte QR-koder på hjælpemidlerne eller få leverandørerne til at gøre det. Det koster stort set ikke noget og viser handling. Men man skal tænke sig grundigt om.
Dels er der en risiko for, at man tager en teknologi i brug, som er for besværlig at anvende i en hektisk hverdag, og som allerede i dag er teknisk forældet.
Og dels er der risiko for, at man afskærer sig fra en mere bred anvendelse af mobil registrerings- og adviseringsløsninger, som senere kan højne og effektivisere hjælpemiddelområdet væsentligt.
Inteiro har sammen med Varde Kommune udviklet en fremtidssikret registrerings- og adviseringsløsning til hjælpemidler, som åbner op for effektivisering og en øget tilgængelighed til elektroniske vejledninger.
Kontakt os for en uforpligtende dialog.
Hos Inteiro tænker vi nyt, når det gælder administration af hjælpemidler. Vil du løfte administrationen af hjælpemidler, spare værdifuld tid og samtidigt øge tilgængeligheden til vejledninger etc., så kontakt os på info@inteiro.dk.