#Smart med hjælpemidler 2

Hvilken ekstrainformation kan give hurtigere arbejdsgange og spare tid og penge? Næstved Kommune har prøvet det, og det blev plejepersonalet rigtig glade for. Det er såre enkelt.

En beboer på et plejecenter er typisk tildelt mellem 10 og 30 forskellige hjælpemidler. Med 30 beboere giver det op mod 900 hjælpemidler, der skal holdes styr på. Det er vel og mærke hjælpemidler, der suser ind og ud af plejecentret, bliver repareret, bliver udskiftet, glemt, forsvinder etc.

I dag har plejepersonalet typisk hvad der svarer til nummerpladen på en bil til at orientere sig blandt de mange hjælpemidler. Prøv at forestille dig en velbesøgt parkeringsplads, og at det er din opgave at matche bil til ejer – udelukkende ved hjælp af nummerpladen. Det er hverdagen for plejepersonalet, hvor hver beboer altså har mellem 10-30 forskellige hjælpemidler.

I Næstved Kommune gav man nem adgang til den lille ekstra information på hjælpemidlerne via ITS, og det gjorde en forskel.

Og godt gættet: det er selvfølgeligt navnet på ejeren af hjælpemidlet, der er den lille ekstra meget brugbare information

Prøv at se evalueringen fra to plejecentre hos Næstved Kommune, da de tester den nemme adgang til ”den lille information” via ITS.

A) Det er nemt at bruge, B) Hurtig arbejdsgang, C) Mindre tidsforbrug, D) Kan anvendes af alle medarbejdere, E) Det er hurtigt at finde ud af hvem hjælpemidlet tilhører, F) Der kommer ikke ophobning af ubrugte hjælpemidler, fordi de straks kan afmeldes.

Kontakt Christian Dam (Næstved Kommune), hvis du vil have uddybet evalueringen.


;